.happy

Sagan om en pojke...

fredag, juli 07, 2006

Lite uppdatering

Tanken var att vi skulle komma iväg redan på söndagen. Vi handlade strax innan stängning på ICA Maxi och insåg att att avfärd innan måndag var en utopi. Dessutom skulle undertecknad packa färdigt, klippa gräsmattan och laga en större mängd köttfärssås. Sen visade det sig att vi inte hade rätt intyg till båten så det skulle fixas också. Som lök på laxen tog kassörskan betalt för 3 kardemummalängder istället för 3 bullar av samma sort - så båda bestyren löstes på måndagmorgonen. Strax efter lunchtid lämnade vi så Småängsviken och gav oss av i riktning söder ut och vinden blåste rakt i nosen. Efter en stunds motorgång, för att ladda batterierna ;) hissade vi segel och kryssade över Mysingen. Såg Älvsnabbens monument i solnedgång och det var inte utan att jag tänkte på när jag för mindre än en vecka sen seglade förbi där sist. Tillslut närmade vi oss Lacka, en liten klubbholme rekommenderad av ingen mindre än K. Vi gick bort till bastun tätt följda av skärgårdens alla mygg. Bastun var ledig och efter ett par snaba svingar med yxan hade vi också ved. Vi tände brasan och insåg att vi glömt det som kanske är viktigast när man bastar: Ölen. Så som sysselsättning medan bastun blev varm hämtade vi ett par burkar lager. Vi bastade och badade - det konstaterades att livet kunde vara mycket värre. Jag förstår inte varför folk klagar! Vi sov länge och gott.

Tisdagmorgon hann bli lunch innan vi var klara att åka och vi kryssade vidare mot Nynäshamn för att byta impeller, dieselfilter och travare. Vi avnjöt havets rökta läckerheter till lunch och avslutade med 2 kulor glass i bägare på bryggan. Synd att klaga. Dessutom så förde Nynäshamns gästhamn tankarna på det som hände när jag var där sist =) Som om jag inte skulle tänkt på det annars ;) Vi sa farväl till fastlandet och gav oss ut på havet. Efter att ha avnjutit första laddningen köttfärssås och en sjösjuketablett gick jag till kojs och pratade lite mer i telefon innan jag slutligen somnade in. Mitt i natten blev kaptenens ögonlock för tunga och jag väcktes ur min slummer. Kokade lite vatten, åt en kexchoklad och vips var jag redo att möta nattens äventyr. Men så mycket till äventyr var det inte. Har sett 4 fartyg/båtar på radaren men endast två av dem på närmre håll. I skrivande stund har vi 30 distans kvar till Visby och den mojnande vinden har tvingat oss att starta järngenuan. Och ett vindvrid har gett oss bondkryss igen. Ska det bli ett tema för resan? Upplevde soluppgång med endast horisont, sånt är också läckert. Nej, om man skulle ta och segla lite.

---

Sagt och gjort så seglade vi vidare. Jag gick tillslut och la mig och sov på riktigt. Vi kom fram till Visby på eftermiddagen, gled runt, duschade, lyssnade på Reinfeldt och sen så grillade vi våra välmarinerade biffar och åt färskpotatis samt den nu mer klassiska grönsaksröran till. Rödgrönröra - kanske?

Kvällen blev lugn, chillade en del och sen promenerade vi runt på stan i jakt på nåt bra ställe att fukta strupen på.

Onsdagen började med en skön sovmorgon och sedan en lång språngmarsch till Nordenstrand (i jakten på en konfirmand?). Vi gjorde en hälsocheck på Apotektet och shoppade sedan. Vi grillade åter igen och njöt inte dåligt i sittbrunnen (bilder kommer). Just nu sitter jag och bloggar efter lite chillande på ön då min käre kapten tydligen har hittat nåt att göra i förpiken... Jag sitter mest här och längtar bort ;)

Imorn Fårösund och sedan vidare mot Baltikum.