.happy

Sagan om en pojke...

söndag, december 17, 2006

Får jag lov?

Jo, jag fick jullov i torsdags. Men det innebär ju inte att man är ledig. Lov från skolan innebär ju att det inte kan finnas några föreläsningar att missa och förmodligen färre deadlines. Skönt.

Ser fram emot en lugn och skön jul och en viss ledighet. Får se vad planen blir för lovet - jag kommer ju ha en schysst bil iaf =)

En sak som irriterat mig, om än bara litet, de senaste dagarna är vår så kallade "hjälte": Herr Fuglesang. Tydligen kallades han för Fylleslang på KTH när det begav sig. Ok, förste svensk i "jymden" - kul för honom. Men vad gör honom till en hjälte? Löser han problemet med den ökande mängden växthusgaser? Hindrar han HIV från att sprida sig mer? Nej, han äter geléhallon och kastar freesbee i tyngdlöshet. Men vänta tycker säkert vän av ordning, han fixar ju lite på "jymdstationen" också, bra där. Men det är inte mer hjälteaktigt än när LT-toppservice lagar min bil. Kul att "vi" bryr oss om något och känner "oss" stolta här i Svea rike - det är ju inget giant leap han gör direkt.

Och så till programmet på TV där vi fick prov på hans konster och kronprinsessan och Maud Olofsson ställde lika intelligenta frågor som de barn som närvarande, om än med mer säkerhet på rösten. Det som upprörde mig mest var när "Vickan" skulle framföra hälsningen från sin pappa, ja du vet Kungen. Hon börjar med: ”pappa kungen hoppas att vi får ett besök av dig när du har möjlighet för det vore skoj att få höra om dina upplevelser”. Sen så säger hon något i stil med att det ska bli trevligt när han kommer och informerar om sitt äventyr. Som om Fuglasang var utsänd av Kungen som därmed krävde rapport. Välkommen herr Astronaut att sitta med vid herrarnas bord och rapportera om dina upplevelser. Det är nästan så att man vill avskaffa monarkin...

Daniel rapporterar om jymden här.

1 Comments:

At 22:27, Blogger Katrin said...

Men om jag säger att du är min hjälte då, känns det lite bättre då? :o)
Frågan är då vad som gör dig till en hjälte? Du vet att det är så att en del bara är värda att kallas så. Du t.ex., inte Fylleslangen. ;)

 

Skicka en kommentar

<< Home