.happy

Sagan om en pojke...

torsdag, februari 09, 2006

Grattis broder

Min bror har idag (som hunnit bli igår) fylla år. 14 eller nåt om man får tro honom själv. Men han är minst ett par år äldre än jag... Och jag är ju i mina bästa dar. Så ett par år på det. Vi gratulerade honom på restaurang. Mycket trevligt. Han fick också en skjorta av mig så att han kan vara fin nu när han är chef =)

Idag har jag också varit en duktig son och plogat uppfarten *nynnar*

Här om veckan hittade jag en sedel när Daniel och jag var på promenad. Vet någon var den kommer ifrån och vad den kan tänkas vara värd?

4 Comments:

At 11:13, Blogger Daniel Jonsson said...

Jag tror jag sa redan då att alfabetet tyder på Ryssland.

Nycket riktigt är det rubel, en 10-rubelssedel som är värd lite drygt 2,70 kr.

Den föreställer bron över floden Yenisei i Krasnoyarsk samt nåt kapell. På baksidan är det en bild på Krasnoyarsks vattenkraftverk.

M v h
Researchavdelningen

 
At 14:23, Anonymous Anonym said...

Oj, vad billigt.. den där sedeln var värd minst 3,40 kr när jag var i Ryssland sist.

Härlig research förresten (även om Wikipedia numera gör det fånigt enkelt); jag älskar sån där onödig information.

Om någon har sett de vackra illustrationerna på sedeln och drabbats av en obetvinglig lust att resa till Krasnojarsk kan jag berätta att staden, som är sibiriens näst största, grundades av kosacken Andrej Dubenskij 1628 och ligger vid Transsibiriska järnvägen, 58(!) timmars tågresa från Moskva. Men det kan det ju vara värt för att få se ett av Sovjetunionens största vattenkraftverk, byggt 1960. Om inte annat är resan dit säkert trevlig!

 
At 19:47, Blogger Daniel Jonsson said...

Å drömmen om en 58 timmar lång tågresa till Krasnoyarsk och Sovjetunionens största vattenkraftverk är ändå en dröm alla bär inom sig.

 
At 22:39, Anonymous Anonym said...

Jag tror att sedeln kommer från någon som har tappat den, för alternativet, att någon lagt den på marken känns så fel.

Och du... Mr Astaire! Vi syns på söndag igen! Räkna till åtta fram till dess. ;-)

 

Skicka en kommentar

<< Home