.happy

Sagan om en pojke...

söndag, oktober 30, 2005

Mittag-Leffler


Gösta Mittag-Leffler var sveriges första professor. Matematik var hans ämne och han uppförde med hjälp av sina svärfars pengar en villa på Djursholm med bl.a. ett stort matematikbibliotek. Denna fantastiska byggnad donerades sedemera till Mittag-Leffler-Institutet.

Vad får mig då att skriva om denna besynerliga man (som vi ser avbildad uppe till höger)? Jo, jag kommer till det. Det sägs att han var minst sagt excentrisk och lär ha cyklat omkring på Djursholm på sin cykel, plingandes och hojtandes, då han ogillade att bromsa. Han är inte berömd för sina framsteg i matematiken - även om han inte var dålig matematiker - men mer för sin stridsvilja. Institutet som han lämnade efter sig ger ut tidskriften Acta Mathematica (i halvfranskt band!) och tar emot matematiker som får forska och bo under en tid på i det minst sagt pampiga slottet i Djursholm.

Vi besökte detta institut som en del i Mittag-Leffler-dagarna som anordnades för svenska matematiklärare (och även blivande!) under två dagar. Vi fick uppleva många intressanta föredrag och tankar kring matematik. Allt avslutades så med besöket och aldrig har jag skådat ett sånt gediget träarbete och genuin känsla genom hela huset. (Som en parantes kan nämnas att jag känner ett starkt förakt mot dagens smäck.) Jag hittade en hylla i huset som såg att gå att snurra... Jag frågade guiden om den gick att snurra. Nej, fick jag till svar. Men klåfingrig som man är och påhejad av mina vänner så visade vi att man med enkla medel kunde få den härliga ekhyllan att snurra kring sin axel. Undra när man ska växa upp och sluta pilla på saker?

Efter besöktet så tog vi ännu en höstpromenad längs vattnet i Djursholm - det blåste och kändes som skärgård. Det var otroligt mysigt - igen. Men jag såg inga hotta brudar FRÅN Djursholm.